Sesin helâk edebilmesi ve şok dalgaları

Allah pek çok şekilde pek çok kavmi helâk etmiştir. Bu helâk şekillerinden biri de ses ileydi: Kamer 31. “Şüphesiz biz, onların üzerine tek bir korkunç ses gönderdik de, onlar, ağıldaki hayvanların çiğneyip ufaladıkları kuru çöpler gibi oldular.” [1]

Peki ses nasıl helâk eder? Sesler dalgalardan oluşur. Bir sesin kuvveti desibellerle ölçülür. 192 desibel üstündeki sesler ses değil ama şok dalgalanmasına dönüşür. Yeterince yüksek bir ses, bir evi bile paramparça edebilir veya âyette olduğu gibi, insanları da öldürebilir.

İddia I: Bağırma ile şok dalgası oluşmaz. [2]

Cevap: Bu bağırma Cebrâil’in sesidir. [3] Cebrâil çok yüksek desibelde ses çıkarttıysa şok dalgaların oluşması gayet de mümkündür. Hem bu sesin bir bağırma olmayıp yeryüzündeki tüm sesler olduğu da söyleniliyor. [4] Buna göre bu ses gayet de büyük bir şok dalgasıydı.

İddia II: Âyet doğaüstü bir şeyden bahsediyor. Yani doğa kanunlarına göre sesin öldürebileceği söylenilmiyor.

Cevap: İlk olarak, kim bunun doğaüstü bir şey olduğunu söylüyor? Allah kavimleri normal doğa kanunları ile helâk ediyor.

İkinci olarak, âyet sesin helâk edebileceğini söylemiyorsa niye âyet sesten bahsediyor? Bunun ne anlamı kalır?

Üçüncü olarak, eğer denilen doğru ise insanlar doğa kanunlarına göre suda boğulamaz nitekim Kur’ân’a göre Firavun bir mucize sonucu boğulmuştur. [5] Yine Nûh tufanı olmuştur. Gemi denizin üstünde yüzmekteydi bu da mucize olduğuna göre suyun kaldırma kuvveti yoktur. Yine Lût kavmi taşlarla helâk olmuşlardır. [6] Buna göre biz şöyle demeliyiz: “Taşlar ancak doğaüstü kanunlar varken insanı öldürebilir.” Böyle saçma bir iddia olabilir mi?

Dördüncü olarak, Allah bu sesi ‘sarsıntı’ [7] olarak da tasvir etmektedir: “Bunun üzerine onları şiddetli bir sarsıntı yakaladı ve yurtlarında dizleri üstüne çöküp kaldılar.” [8]

Bir şok da sarsıntı olduğu için âyetler açık şekilde şok dalgasına işaret eder. Peki bir sarsıntının bir insanı helâk etmesi doğaüstü bir şey midir? Allah açık şekilde sesin sarsıntıya sebep olduğunu söylüyor. Yani sunulan iddia tamamen hatalıdır.

Beşinci olarak, daha sonra göreceğimiz gibi Allah Kıyâmet günü de insanları ses ile helâk edecektir. Kıyâmet’te olan olayların geneli bilimsel olaylardır. Buna göre sesin helâk etmesi doğaüstü değildir.

İddia III: Eski tefsirler sesin şöyle helâk ettiğini söylüyorlar: Bu ses o kadar korkunçtu ki, bu onların ödünü kopardı ve onlar öldü.

Cevap: İlk olarak, bu sadece alimlerin yorumudur yani benim dediğim şeyleri çürütmez ve alimlerin farklı yorumlaması 1400 yıl önce sesin şok dalgasına sebep olup bir kişiyi öldürebileceğinin bilinmediğini gösterir.

İkinci olarak, az önce dediğim gibi Allah bu sesin sarsıntıya sebep olduğunu söylüyor. Yani sarsıntı öd falan koparıp helâk etmedi.

Üçüncü olarak, Allah güvenli evlerin bile onları korumaya yaramadığını söylüyor buna göre bu ses evleri de paramparça etmiştir. [9] Evler ödünden koparak mı paramparça oldu? Hem güvenli evin olmasının ödün kopmaması ile ilişkisi nedir?

Dördüncü olarak, Allah bir âyette bu sesin o kişileri savurup attığını söylüyor: “Yani kendilerini bir sel köpüğü gibi savuruverdik.” [10]

Bunun ödün kopması ile ne alakası var? Hem bu âyet şok dalgasının vurucu özelliğine işarettir.

Beşinci olarak, ses enerji taşır. Enerji de ısınmaya sebep olur [11] mesela kara deliklerin yaydığı ses o kadar enerji taşır ki, bu sesler galaksileri ısıtıyor. [12] Ki mantığımızı kullanırsak da bunu anlarız nitekim ısı titreşimden ibarettir. Ses de titreşim olduğu için sesin bir şeyi ısıtması gayet normaldir. Bir şeyin çok ısınınca, o şey yandığına göre göre sesin yakma özelliği vardır. Allah âyetlerde şöyle buyuruyor: Yâsîn 29. “O yalnız bir sayha (ses) oldu derhal sönüverdiler.”

Allah bu sesin onların sönmesine sebep olduğunu söylüyor. Buna göre helâk olanlar alev aldı. Bu da sesin ısıtma özelliğine işarettir ve bu onların ölme sebebinin öd kopma olmadığını gösterir. Bu sesin yanmaya sebep olacağına başka bir âyette şöyledir: Kamer 31. “Gerçekten biz üzerlerine tek bir ses gönderdik; ağıldaki kuru ot gibi oldular.”

Bu âyette ‘kuru ot’ hakkında Katâde şöyle demiştir: “Yanmış ve çürümüş kemik gibi oldular.” [13]

Altıncı olarak, Allah âyetlerde şöyle buyuruyor: Hicr 73-4. “Güneş doğarken onları o korkunç ses yakaladı. Böylece onların altını üstüne getirdik. Üzerlerine de balçıktan pişirilmiş taşlar yağdırdık.”

Bu âyetlerde Allah sesin ‘onların altını üstüne getirmeye’ sebep olduğunu söylüyor. Allah ikinci âyetteki ‘getirmek’ kelimesinin başına ‘fe’ edatını koymuş. Bu edatın sebep-sonuç ifade eder. [14] Yani belirtilen ses, belirtilen şeyin gerçekleşmesine sebep olmuştur. Yine ilk âyetin duraklama işareti ‘lâm’ harfidir. Bu harf olduğunda âyetler peş peşe okunur yani âyet sonunda durulmaz. Buna göre âyetin mânâsı şöyle olur: “… onları bir ses yakaladı, bu da onların altını üstüne getirmeye sebep oldu.”

Bu mânâya göre ses orayı alt üst etmiştir. Yani bu fiziksel bir olaydır, ödün kopması gibi manevî değildir.

Yedinci olarak, Sur’a diye bir şey vardır İslam’da. Sur’a bir borudur böylece ondan ses çıkacaktır. Onun sesi öyle şiddetlidir ki, o göklerde ve yerdeki tüm canlıların ölmesine sebep olacaktır. [15] Bunu anladıysak şöyle bir âyete geçelim: Kâri’a 3-4. “Nedir o dehşetli ses, bilir misin? O gün insanlar, her biri bir tarafa uçuşan küçük kelebekler gibi olacaktır.”

Allah’ın bahsettiği dehşetli ses Sur’a’dır. İnsanların kelebek gibi olması insanların sağa sola savrulmalarını ifade eder. [16] Buna göre âyet bize kâri’a’nın yarattığı şok dalgası yüzünden, insanların sağa sola savrulacağını söylüyor. Buna göre ses öd kopartarak öldürmüyor. Ses açık şekilde bir şok dalgası gibi tasvir ediliyor.

Sekizinci olarak, az önce belirtilen ses dağların parçalanmasına da sebep olacak deniliyor. [17] Bu ses öyle şiddetli olacaktır ki dağlar toz, dumana dönüşecektir. Buna göre sesin paramparça etme özelliği vardır ve helâk olanlar ödlerinin kopması yüzünden helâk olmuş değillerdir.

Dokuzuncu olarak, Allah şöyle buyurmaktadır: “O gün ki yer ve dağlar sarsılır. Dağlar akıp dağılan bir kum yığınına döner.” [18]

Yerdeki sarsıntı dağların kum yığınına dönüşmesine sebep olacak deniliyor. Peki az önce ne dedik? Dağların parçalanmasına bir ses neden olacaktır. Buna göre bu âyetteki sarsıntı Sur’a’nın sesidir. Yine âyette ‘sarsıntı’ için kullanılan kelime ‘râcife’dir. Bu kelime Sur’a için kullanılır yani âyetteki sarsıntının sebebi Sur’a’dır. [19] Buna göre sesin sarsma özelliği vardır. Bu da alimlerin görüşünü çürütür.

İddia IV: Allah yıldırımın bu sese sebep olduğunu söylüyor. [20] Yıldırımlar bu kadar ses çıkartmaz.

Cevap: İlk olarak, Allah çok şok dalgalanmasına sebep olmuş bir yıldırım göndermiş olabilir. Allah âyette normal yıldırımdan bahsetmiyor.

İkinci olarak, âyette kullanılan ‘yıldırım’ kelimesi ilk Kur’ân sözlüğünde ‘azap’ anlamında geçmektedir. [21-2] Nitekim Allah âyetlerde açık şekilde sesin helâk ettiğinden bahsetmektedir. [1] İbnü’l-Cevzî şöyle buyurmaktadır: “Sâi’ka: Helâk eden her şeydir,” [22]

Üçüncü olarak, Ebüssûud niye yıldırım denildiğini şöyle açıklıyor: “Âd ve Semûd kavimlerinin başına gelen o yıldırım gibi hızla çarpan şiddetli bir azaba karşı sizi uyarıyorum.” [23]

Dördüncü olarak, üstteki âyette Âd kavminin de yıldırımla çarpıldığı söyleniliyor fakat âyetlerden durumun böyle olmadığını görüyoruz: Fussilet 16. “Bundan dolayı biz de onlara Dünya hayatında zillet azâbını tattırmak için o uğursuz günlerde soğuk bir rüzgâr gönderdik.” [24]

Buna göre iddiadaki âyet yıldırımdan bahsetmiyor.

Beşinci olarak, yine İsfehâni’nin, Râzî’nin, Cevherî’nin, Fîrûzâbâdî’nin ve Mevdûdî’nin belirttiği üzere âyette kullanılan kelime ‘şiddetli ses’ anlamına gelir. [21] Buna göre hiçbir sorun kalmaz.

Altıncı olarak, kaynaklarda helâk eden sesin Cebrâil’in sesi olduğu belirtliyor. [21] Buna göre âyetler yıldırım sesinden bahsetmiyor.

Yedinci olarak, iddiayı kabul etsek bile Sur’a’yı ne yapacağız? Şiddetli ses hala helâk edici kalmış oluyor.

İddia V: İncil’de bu zaten var: “Bu yüzden sizi peygamberler aracılığıyla lime lime doğradım, Ağzımdan çıkan sözlerle öldürdüm;” [25]

Söz ile öldürmekten bahsediliyor.

Cevap: İlk olarak, bu âyetin ne alakası var? Kur’ân çok detaylı şekilde şok dalgalarına işaret ediyor. Burada ise tamamen yoruma açık bir âyet var.

İkinci olarak, bu âyet hüküm ile öldürmekten bahsediyor yani bir mecâz vardır. İncil alimleri böyle anlamışlardır. [26] Ki başka şekilde anlamak saçma olur.

Üçüncü olarak, Peygamberimiz İncil ve Tevrat bilmiyordu. [27]

Sonuç olarak, toparlayacaksak Kur’ân 7 farklı şekilde şok dalgalarına işaret etmektedir: İlk olarak, Kur’ân sesin şiddetine dikkat çekerek insanların helâk olduğuna dikkat çekmektedir.

İkinci olarak, şok dalgaları insanı yakabilir âyetlerin dediği gibi.

Üçüncü olarak, şok dalgaları sarsıntıdır yani ses sarsıntı yaratır tıpkı Kur’ân’ın dediği gibi.

Dördüncü olarak, güvenli evlerin bile bu sesten korumadığı belirtliyor. Buna göre bu fiziksel bir olaydır. Fiziksel bir olay olduğuna göre sesler şok dalgaları ile helâk ediyor olmalı.

Beşinci olarak, sesin kasabayı alt üst ettiği söyleniliyor. Buna göre ses fiziksel bir şeye sebep olur. Fiziksel bir olay olduğuna göre sesler şok dalgaları ile alt üst etmiş olmalı.

Altıncı olarak, ses şok dalgaları sayesinde insanları sağa ve sola savurabilir tıpkı Kâri’â sûresinde anlatıldığı gibi.

Yedinci olarak, ses şok dalgaları ile dağları paramparça edebilir. Âyetler de bunu onaylamaktadır.

Gayrimüslimlerin tek yapması gereken bu kadar işareti başka bir kitapta bulmaktır. Veya Kur’ân’ın benzerini getirmektir.

Kaynaklar:

1.      Benzer âyetler: Hûd, 11/67, 94; Hicr, 15/73, 83; Mü’minûn, 23/41; Ankebût, 29/40; Yâsîn, 36/29, 49, 53; Sâd, 38/15.

 

2.      https://archive.wikiislam.net/wiki/Sonic_Weapons_in_the_Quran

 

3.      Nesefî, Medarikü't-Tenzi'l-Ve Hakaiku't-Te'vil, Hûd, 11/67 tefsiri; Ebüssuûd, İrşâdü’l-ʿakli’s-selîm, Hûd, 11/67 tefsiri; Kurtûbî, Câmiʿli-ahkâmi’l-Kurʾân, Hûd, 11/67 tefsiri; Fahrüddîn er-Râzî, Mefâtîhu’l-gayb, Hûd, 11/67 tefsiri.

 

4.      Kurtûbî, a.g.e., Hûd, 11/67 tefsiri; Ebüssuûd, a.g.e., Hûd, 11/67 tefsiri.

 

5.      Yûnus 10/90.

 

6.      Hicr, 15/74.

 

7.      Kurtûbî, a.g.e., A’râf, 7/78 tefsiri; İbnü’l-Cevzî, Zadü'l-Mesir fi İlmi't-Tefsir, A’râf, 7/78 tefsiri.

 

8.      A’râf, 7/78.

 

9.      Hicr, 82-3.

 

10.   Elmalılı, Hak Dini Kur’ân Dili, Mü’minûn, 23/41 tefsiri.

 

11.   https://www.wtamu.edu/~cbaird/sq/2015/11/05/can-sound-waves-generate-heat/#:~:text=Yes%2C%20sound%20waves%20can%20generate,heat%20when%20they%20are%20absorbed.&text=Sound%20is%20the%20ordered%20movement,movement%20of%20atoms%20and%20molecules.

 

12.   https://skyandtelescope.org/astronomy-news/black-hole-sound-heats-a-galaxy-cluster/

 

13.   İbnü’l-Cevzî, a.g.e., Kamer, 54/31 tefsiri; Kurtûbî, a.g.e., Kamer, 54/31 tefsiri; Es-Süyûtî, ed-Durru'l-Mensûr, Kamer, 54/31 tefsiri.

 

14.   Yusuf Böyük, “Fe” Edatının Arap Dilindeki Fonksiyonu”, s. 260. [İnternetten okuma için: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/210177]

 

15.   Zümer, 39/68.

 

16.   Taberî, a.g.e., 24/574; GÜLER Nurdane, Kur’ân’da Kozmik Kıyamet ile Hesap Gününün İç İçeliği ve Yoruma Etkisi, s. 7-8, 10. [İnternetten okuma için: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1254439]; SAV Adem, Kâri’a Sûresi Bağlamında Kıyâmet Sahneleri, s. 68, 71, 93. [İnternetten okuma için: https://tezarsivi.com/karia-suresi-baglaminda-kiyamet-sahneleri]

 

17.   Kâri’a, 101/5.

 

18.   Müzzemmil, 73/14.

 

19.   Nâzi’ât, 79/6; Kurtûbî, a.g.e., Nâzi’ât, 79/7 tefsiri; Fahrüddîn er-Râzî, a.g.e., Nâzi’ât, 79/7 tefsiri.

 

20.   Fussilet, 41/13.

 

21.   Râgib El-İsfahâni, el-Müfredâtu fî Ğarîbi’l-Kur’ân, s-a-k (صعق) maddesi, s. 591. Yine bknz: Cevherî, es-Sıhâh, s-a-k (صعق) maddesi, 4/1506; Fîrûzâbâdî, el-Kâmûsu’l-Muhît, ‘sâi’ka’, s. 900; Kurtûbî, a.g.e., Zâriyât, 51/44 tefsiri; İbnü’l-Cevzî, a.g.e., Zâriyât, 51/44 tefsiri; Fahrüddîn er-Râzî, a.g.e., Zâriyât, 51/44 tefsiri; Mevdûdî, Tefhîmü’l-Kurʾân, Zâriyât, 51/44 tefsiri.

 

22.   İbnü’l-Cevzî, a.g.e., Fussilet, 41/13 tefsiri.

 

23.   Ebüssuûd, a.g.e., Fussilet, 41/13 tefsiri.

 

24.   Benzer âyetler: Kamer, 54/19; Hâkka, 69/6.

 

25.   Hoşea, 6/5.

 

26.   https://www.bibliaplus.org/fr/commentaries/1/commentaire-critique-et-explicatif-sur-toute-la-bible/osee/6/5

 

27.   https://isvicredekiisik.blogspot.com/2021/09/kuran-kopya-m.html

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Nisâ 34: Kadınlar dövülür mü?

Kur'an'da Dünya'nın şekli

Ahzâb 51 ve ‘Allah arzunu hemen gerçekleştiriyor’ hadisi